Lepää, pysähdy ja rauhoitu
Lepää, pysähdy ja rauhoitu

Lepää, pysähdy ja rauhoitu

Arki tarkoittaa monelle etenkin ruuhkavuosia elävälle täyteen ahdettua kalenteria ja lähes minuuttiaikataulua aamusta iltaan. Sitä ei kenenkään pää kestä pitkän päälle. Jatkuva kiirekierre vie mehut ja voi alkaa horjuttaa mielen hyvinvointia.

Pysähdy ja rauhoitu hetkeksi

Mitä jos pysähdyt hetkeksi, rauhoitut ja mietit, mitä voit tehdä myöhemmin, jättää ehkä kokonaan tekemättä tai delegoida jollekin muulle?

Stressivalmentaja Miia Huitti on antanut blogissaan vinkkejä rauhoittumiseen seuraavasti:

”Mielen tyhjentämisen ja hiljentymisen edut ovat merkittäviä. Säännöllisesti harjoiteltuna se auttaa meitä keskittymään paremmin, lisää itsetuntemustamme, lievittää stressiämme sekä auttaa meitä näkemään selkeämmin. On tärkeää järjestää arkeen säännöllisesti tilaa hiljaisuudelle, olemiselle, joutenololle ja tietoiselle pysähtymiselle, niin oudolle kuin se tässä hektisessä elämäntyylissämme saattaakin tuntua.

Alkuun ei välttämättä kannata ahnehtia 30 minuuttia meditaatiota aamuin illoin. Riittää, että hengittelet, tyhjennät mielesi ja pysähdyt olemaan hiljaa vaikka muutaman minuutin ajan. Uuden tavan opettelu voi ottaa aikaa. Älä hermostu, ole armollinen itsellesi – et oppinut kävelemäänkään ihan ensimmäisellä askeleellasi.”

Huolehdi riittävästä unesta

Uni muodostaa tärkeän hyvinvoinnin kulmakiven, mutta jää usein liian vähälle huomiolle. Hyvä uni edistää hyvinvointia ja jaksamista monella tavalla. Se mahdollistaa aivojen optimaalisen toiminnan, oppimisen ja muistijälkien vahvistamisen. Uni säätelee myös aineenvaihduntaa ja sitä kautta koko elimistön vointia.

”Maailman helpoin ja halvin tapa parantaa hyvinvointia ja terveyttä on panostaa nukkumiseen. Hyvällä unella kompensoidaan kuormittavuutta ja ennaltaehkäistään niin lyhyt- kuin pitkäaikaisia rasitteita. Jokainen meistä pystyy has       lutessaan vaikuttamaan nukkumiseensa. Sitä voi kehittää arkielämän valinnoilla, jos haluaa. Hyvälaatuinen uni luo pohjan laadukkaalle elämälle ja edistää kokonaisvaltaisesti terveyttä. Energisenä ja hyvin palautuneena jaksaa liikkua säännöllisesti ja myös huolehtia terveellisestä ravitsemuksesta. Nukkuminen määrittelee seuraavan päivän ja koko tulevaisuuden,” toteaa unilääkäri Henri Tuomilehto kirjassaan Nukkumalla menestykseen.

Jos herää aamulla virkeänä ja energisenä, unen määrä on riittävä. Jos olo on jatkuvasti väsynyt ja tuntuu, ettei jaksa mitään, voi miettiä, mitä itse voi tehdä nukkumisensa eteen.

Käypä hoito -suositus neuvoo esimerkiksi unettomuudesta kärsivää välttämään alkoholin, kahvin tai kofeiinipitoisten juomien juontia tai tupakointia jo useita tunteja ennen nukkumaan menoa. Hiilihydraattipitoinen ateria ennen nukkumaanmenoa voi helpottaa nukahtamista. Alkuillasta klo 17–20 tapahtuva liikunta edesauttaa nukahtamista; sen sijaan myöhemmin illalla tapahtuva liikunta voi vaikeuttaa unen saantia. Makuuhuone ei saisi olla liian kuuma, valoisa tai meluisa. Unen kannalta paras on viileähkö 17–21-asteinen huone. Lämpimät sukat voivat helpottaa nukahtamista, sillä ne lisäävät jalkojen pintaverenkiertoa ja laskevat siten elimistön sisäistä lämpötilaa.

Ja vielä: unohda puhelin tai tabletti hyvissä ajoin ennen yöpuulle menoa. Näyttöruutujen valo, etenkin kirkas sininen valo, vaikeuttaa nukahtamista.

Apteekkilehti

Puolueetonta, asiallista ja luotettavaa tietoa terveydestä, lääkkeistä, lääkehoidoista ja hyvinvoinnista.