Saathan riittävästi D-vitamiinia?
Saathan riittävästi D-vitamiinia?

Saathan riittävästi D-vitamiinia?

D-vitamiini lujittaa luita, vahvistaa vastustuskykyä ja voi olla hyödyksi jopa syöpätautien ehkäisyssä.

D-vitamiini on välttämätön aine luuston terveydelle. Sen tärkein tehtävä elimistössä on edistää kalsiumin imeytymistä ja ehkäistä luiden haurastumista.

Lisäksi D-vitamiinilla on kehossa paljon muitakin vaikutuksia. Se vahvistaa esimerkiksi elimistön vastustuskykyä ympäristön bakteereita, viruksia ja muita taudinaiheuttajia vastaan.

- D-vitamiini on tärkeä tekijä elimistön puolustusjärjestelmän säätelyssä. Se edistää sekä luontaisen että hankitun immuniteetin normaalia toimintaa, kertoo Itä-Suomen yliopiston biokemian professori Carsten Carlberg, joka on perehtynyt D-vitamiinin vaikutuksiin.

D-vitamiinilisän tarpeessa on yksilöllisiä eroja.

Jos henkilön D-vitamiinitaso on matala, hän on muita alttiimpi sairastumaan hengitystieinfektioon, kuten nuhakuumeeseen tai keuhkoputkentulehdukseen.

D-vitamiinin puutos on yhdistetty tutkimuksissa myös vakavan koronavirustaudin riskiin. Tästä syystä esimerkiksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri suosittelee ikääntyneille ja erityisryhmille hieman tavallista korkeampaa D-vitamiinilisää koronavirusepidemian aikana.

- D-vitamiini ei ole ihmelääke koronavirustautia vastaan. Sen riittävä saanti voi kuitenkin suojata taudin vaikealta muodolta, koska se auttaa elimistön immuunijärjestelmää toimimaan hyvin, Carlberg kuvailee.

D-vitamiinin lähteet

Suomessa D-vitamiinia saa auringosta riittävästi vain kesäkuukausien aikana. Muina aikoina päivittäinen D-vitamiiniannos tulee saada joko purkista tai ravinnosta.

Ravinnosta D-vitamiinia saa erityisesti rasvaisesta kalasta ja D-vitaminoidusta maidosta.

- Useimmat suomalaiset tarvitsevat lisäksi täydennystä D-vitamiinivalmisteista, Carsten Carlberg toteaa.

D-vitamiinilisän tarpeessa on todettu yksilöllisiä eroja. Tavallista suurempaa D-vitamiinilisää voivat tarvita esimerkiksi tummaihoiset, ylipainoiset, ikääntyneet sekä henkilöt, jotka asuvat ympärivuorokautisessa hoidossa.

- Oman D-vitamiinitasonsa voi halutessaan tarkistaa verikokeella. Sopiva D-vitamiinitaso on noin 75-150 nanomoolia litrassa, Carlberg kertoo.

D-vitamiini voi auttaa syöpätautien ehkäisyssä

Riittävä D-vitamiinin saanti voi olla hyödyksi myös syöpätautien ehkäisyssä. Tämäkin vaikutus välittyy todennäköisesti elimistön puolustusjärjestelmän kautta.

Tuore yhdysvaltalainen tutkimus osoitti, että 50 mikrogramman päivittäinen D-vitamiinilisä vähensi edenneen syövän esiintymistä yli 50-vuotiailla aikuisilla, jotka olivat terveitä tutkimuksen alkaessa.

Tutkimukseen osallistui lähes 26 000 aikuista, joita seurattiin noin viiden vuoden ajan. Tulokset julkaistiin marraskuussa JAMA Network Open -tiedejulkaisussa.

Aiemmin oli raportoitu, että D-vitamiini ei vähentänyt tutkittujen riskiä sairastua syöpään. Tutkimuksen uudessa analyysissa kuitenkin todettiin, että vitamiinilisä vähensi levinneen syövän ja syöpäkuoleman riskiä. Tämä vaikutus näkyi normaalipainoisilla, mutta ei ylipainoisilla tai lihavilla.

Carlberg korostaa, että riittävä D-vitamiinin saanti ei yksin suojaa meitä sairauksilta.

- Omista D-vitamiinitasoista huolehtiminen on osa terveellisiä elintapoja, jotka yhdessä ehkäisevät sairauksia. Niihin kuuluvat myös terveellinen ruokavalio, normaali paino, liikunta ja hyvä uni, hän muistuttaa.

D-vitamiinin saantisuositukset

  • 18-74-vuotiaille suositellaan Suomessa 10 mikrogramman päivittäistä D-vitamiinilisää lokakuun alusta maaliskuun loppuun, jos henkilö ei käytä päivittäin D-vitaminoituja maitovalmisteita, rasvalevitteitä ja/tai kalaa. Raskaana oleville tai imettäville naisille suositus on 10 mikrogrammaa ympäri vuoden.
  • Yli 75-vuotiaille suositellaan 20 mikrogramman päivittäistä D-vitamiinilisää ympäri vuoden.
  • Vuoden ikäisillä lapsilla D-vitamiinilisän tarve on 10 mikrogrammaa päivässä, 2-17-vuotiailla 7,5 mikrogrammaa. Alle vuoden ikäisillä vauvoilla tarve riippuu äidinmaitokorvikkeen käytöstä.
  • Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri suosittelee koronavirusepidemian aikana 20 mikrogramman D-vitamiinilisää kaikille yli 70-vuotiaille, ympärivuorokautisessa hoidossa asuville sekä tummaihoisille aikuisille. Lisäksi kaikille edellä mainittuihin ryhmiin kuuluville, joiden painoindeksi on yli 30, suositellaan hieman isompaa, 50 mikrogramman annosta vuorokaudessa.
  • D-vitamiinin tarpeettoman suurta käyttöä tulisi välttää. Aikuisilla turvallisen saannin ylärajana pidetään sataa mikrogrammaa vuorokaudessa.

Lähteet: Ruokavirasto ja HUS

Korona ja D-vitamiini

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri suosittelee koronavirusepidemian aikana 20 mikrogramman D-vitamiinilisää kaikille yli 70-vuotiaille, ympärivuorokautisessa hoidossa asuville sekä tummaihoisille aikuisille. Lisäksi kaikille edellä mainittuihin ryhmiin kuuluville, joiden painoindeksi on yli 30, suositellaan 50 mikrogramman annosta vuorokaudessa

Apteekkilehti

Puolueetonta, asiallista ja luotettavaa tietoa terveydestä, lääkkeistä, lääkehoidoista ja hyvinvoinnista.