Liikunta – parempaa aivojumppaa kuin sudoku
Liikunta – parempaa aivojumppaa kuin sudoku

Liikunta – parempaa aivojumppaa kuin sudoku

Viime vuosien hyvinvointikeskustelu on painottunut uneen ja palautumiseen. Fysioterapeutti ja tietokirjailija Riku Aalto haluaa korostaa myös liikunnan merkitystä.

– Jos emme lisää aktiivisuutta ja fyysistä kuormitusta, voimavaramme ehtyvät pikkuhiljaa. Liikunta on ainoa keino lisätä kuormituksen sietokykyä. Fyysinen tai psyykkinen stressi ei kuormita hyväkuntoista ihmistä läheskään niin paljon kuin huonokuntoista, ja palautuminen on nopeampaa, hän toteaa.

Siinä missä liiallinen stressi ja ylikuormitus johtavat uupumukseen, liian vähäinen stressi ja kuormitus johtavat Aallon mukaan masennukseen ja apatiaan. Onnellisuus ja hyvä elämä syntyvät stressin ja palautumisen tasapainosta.

Aivot raksuttavat nopeammin

Aalto rummuttaa myös aivoliikunnan puolesta; jo pieni hengästyttävä treeni aktivoi aivoja tehokkaalla tavalla.

– Liikunta parantaa mielialaa, vähentää stressiä ja lisää ajattelun selkeyttä. Se on myös paras keino harjoittaa muistia ja keskittymiskykyä sekä edistää oppimista, luovuutta ja stressinhallintataitoja.

Liikunta jopa kaksinkertaistaa uusien aivosolujen muodostumistahdin sekä vaikuttaa aivojen toimintaan ja rakenteeseen. Se voi kääntää aivojen ja aivosolujen vanhenemisprosessin toisinpäin, eli ikääntyessä aivojen toimintakyky voi jopa parantua. Liikunta myös tehostaa ja nopeuttaa aivojen eri osien välistä tiedonsiirtoa.

– Tutkitusti liikunta on parempaa aivojumppaa kuin sudokun, muistipelien tai kognitiivisten tietokonepelien pelaaminen, Aalto kertoo.

Uudessa kirjassaan kokenut valmentaja muistuttaa osuvasti: ”Jos liikuntaa voisi nauttia pillerinä, saisi kehittäjä taatusti Nobel-palkinnon. Liikunta on kaiken muun hyvän lisäksi vielä ilmaista, sitä saa ilman reseptiä ja sivuvaikutukset ovat pelkästään positiivisia, kun annostelu on kunnossa.”

Apteekkilehti

Puolueetonta, asiallista ja luotettavaa tietoa terveydestä, lääkkeistä, lääkehoidoista ja hyvinvoinnista.