Skip to main content
Hoida juurisyytä, älä vain oireita
Hoida juurisyytä, älä vain oireita
– Ratkaisun avaimet saattavat jo olla asiakkaalla kädessään, mutta hän ei vain ole ajatellut asiaa oikealta kantilta, sanoo farmaseutti, asiakaspalvelupäällikkö Aino Takalo Oulun Hansa Apteekista.

Hoida juurisyytä, älä vain oireita

Kun kolottaa, närästää tai vatsa ei toimi, lääke voi helpottaa oloa nopeasti. Jos oire toistuu tai pitkittyy, on kuitenkin viisasta selvittää, mistä vaiva oikein johtuu. Apteekissa annetaan ohjeita terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä tilanteissa – ja tarvittaessa ohjataan kääntymään lääkärin puoleen.

Olipa kiireinen työpäivä! Nyt hartiat ovat jumissa ja päätä jomottaa. Otanpa särkylääkkeen, niin kipu lievittyy.

Moni ajattelee näin, vaikka kipua voisi helpottaa myös taukojumpalla työpäivän lomassa tai sauvakävelylenkillä töiden jälkeen. Pahimmillaan kipulääkettä tulee napsittua harva se päivä, mikä voi aiheuttaa haittoja, kuten lääkepäänsärkyä tai vatsaärsytystä.

– Mikäli hoidamme vain oireita emmekä oireiden taustalla olevia juurisyitä, tilannetta ei yleensä saada hoidettua pysyvämmin. Lääkkeen käyttö voi turhaan pitkittyä, ja pitkäaikaisesta käytöstä voi tulla haittavaikutuksia, sanoo farmaseutti, asiakaspalvelupäällikkö Aino Takalo Oulun Hansa Apteekista.

Itsehoitolääkkeet on tarkoitettu vain lyhytaikaiseen ja tilapäiseen käyttöön. Jos oire toistuu tai pitkittyy, on viisasta keskustella apteekin henkilökunnan tai lääkärin kanssa, mikä vaivan oikeastaan aiheuttaa.

Hartiat jumissa. Moni nappaa automaattisesti särkylääkkeen, vaikka kipua voisi helpottaa myös taukojumppa työpäivän lomassa.

Apteekin ammattilainen pyrkii kohtaamaan asiakkaan itsehoitohyllyllä kokonaisvaltaisesti ja kartoittamaan tilannetta oireiden taustalla. Hän voi suositella lääkehoidon lisäksi myös muita hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä, kuten muutoksia ruokavalioon tai liikuntaa.

Keskustelun avulla asiakas voi itse oivaltaa, mistä oireet voivat johtua, ja motivoitua muuttamaan elintapojaan. Pienilläkin asioilla voi olla iso merkitys asiakkaan hyvinvoinnille.

– Ratkaisun avaimet saattavat jo olla asiakkaalla kädessään, mutta hän ei vain ole ajatellut asiaa oikealta kantilta, Takalo kertoo.

iso taukojumppa 6

Lääke tuo toisinaan vain tilapäisen helpotuksen

Erilaiset vatsaoireet ovat tyypillisiä vaivoja, joihin haetaan lievitystä apteekista.

Jos asiakas ostaa lääkkeen vaikkapa ummetukseen, ongelma helpottuu ehkä hetkeksi. Pian hän saattaa kuitenkin palata apteekkiin ostamaan lisää lääkettä, koska vaiva vain jatkuu.

Sen sijaan, jos asiakkaan tilannetta kartoitetaan apteekissa laajemmin, ummetuksen taustalta voi löytyä syitä, joihin puuttumalla asiakas voi saada vaivaansa pitkäaikaista apua.

– Kyselemme esimerkiksi, millainen ruokavalio asiakkaalla on ja juoko hän riittävästi nesteitä. Voimme myös antaa vinkkejä, miten ruokavalioon voisi lisätä kuituja, Takalo kuvailee.

Toinen vatsavaiva, johon haetaan usein nopeaa helpotusta apteekista, on närästys. Jos närästys jatkuu pitkään, sen syitä olisi kuitenkin syytä selvittää lääkärin vastaanotolla. Myös lääkkeettömät hoidot, kuten ruokavalion muutokset ja ylipainon vähentäminen, vähentävät usein närästysoireita.

Farmaseutti voi ottaa elintavat puheeksi myös reseptitiskissä, kun asiakas käyttää esimerkiksi kolesteroli- tai verenpainelääkkeitä. Vaikka sairaus vaatisikin lääkärin määräämää lääkehoitoa, siihen voi usein vaikuttaa myös omilla elintavoilla.

– Rohkaisemme asiakasta siihen, että hän voi itsekin vaikuttaa omaan terveyteensä. Lääkkeet ja elintapojen muutokset eivät sulje toisiaan pois, vaan usein tarvitaan molempia.

Lapsen ihottuma olikin ruusuinfektio

Jos oireet ovat voimakkaita tai itsehoitolääkkeet eivät auta niihin, farmaseutti ohjaa asiakasta kääntymään muun terveydenhuollon puoleen.

– Ammattilaisina arvioimme koko ajan, onko vaiva sellainen, että se vaatii lääkärissä käynnin. Monesti suosittelemme, että käytä tätä valmistetta muutama päivä, mutta jos se ei auta, sitten kannattaa hakeutua lääkäriin.

Aino Takalo kertoo esimerkin asiakkaasta, joka tuli apteekkiin ostamaan itsehoitolääkettä lapsensa ihottumaan. Asiakas itse uskoi, että lievien ihotulehdusten hoitoon tarkoitettu antibioottivoide voisi auttaa oireisiin.

Takalon mielestä ihottuma ei vaikuttanut tyypilliseltä bakteeri-infektiolta. Hän rohkaisi asiakasta viemään lapsensa lääkärin vastaanotolle.

”Ammattilaisina arvioimme koko ajan, onko vaiva sellainen, että se vaatii lääkärissä käynnin.”

Seuraavana päivänä asiakas tuli apteekkiin ja kertoi, että kyseessä olikin ollut ruusuinfektio.

– Hän oli hyvin kiitollinen neuvosta hakeutua lääkärin pakeille. Itsehoidolla tilanne olisi vain turhaan pitkittynyt.

Onpa Takalo kerran tilannut ambulanssinkin tutulle asiakkaalle, joka vaikutti poikkeuksellisen väsyneeltä ja poissaolevalta. Myöhemmin kävi ilmi, että asiakkaalla oli aivoverenkierron häiriö, joka edellytti välitöntä sairaalahoitoa.

Apteekit eivät ole vain lääkekauppoja

Joillakin saattaa olla virheellinen mielikuva, että apteekit olisivat vain lääkkeisiin erikoistuneita kauppoja, joissa pistäydytään tarpeen tullen ostoksilla.

– Varsinkaan nuoremmilla ihmisillä ei välttämättä ole tietoa siitä, kuinka paljon apteekeissa annetaan asiakkaille aikaa, ohjausta ja neuvontaa, Takalo sanoo.

Hyvinvointialueet painivat talousvaikeuksissa, ja aikaa lääkärin tai hoitajan vastaanotolle voi olla vaikea saada. Apteekkiin voi sen sijaan tulla maksutta ja ilman ajanvarausta, ja apteekin ammattilaisilla on aina aikaa asiakkaille.

Monelle yksinäiselle ihmiselle apteekki voi olla tärkeä paikka, josta saa ystävällistä palvelua, tukea ja neuvoja.

– Kun kohtaamme asiakkaan aidosti, hänelle välittyy tunne, että hän on arvokas ja tärkeä. Jos asiakas kokee, että hän on tullut kuulluksi ja nähdyksi, se hetki voi olla hänelle todella merkityksellinen, Takalo pohtii.

iso hansa apteekki 2

Aino Takalo muistuttaa, että apteekkiin voi tulla maksutta ja ilman ajanvarausta. Apteekin ammattilaisilla on aina aikaa asiakkaille.