Täyden kympin apteekki
Täyden kympin apteekki
Hervannan apteekin apteekkari Antti Mäkisalo saa lämpimät kevätterveiset kauniissa kortissa vakiasiakkaaltaan.

Täyden kympin apteekki

Hervannan apteekin apteekkari Antti Mäkisalo hymyilee myös pilvisenä päivänä. Näin kertovat Hervannan apteekin vakikävijät, Maire, Risto ja Tuula, joille apteekissa tärkeintä on tuttu henkilökunta ja luottamukselliset välit.

  1. Kuinka usein asioit apteekissa?
  2. Oletko tyytyväinen apteekin palveluihin?
  3. Mikä apteekkipalvelussa on tärkeintä?
  4. Mihin apteekkeja tarvitaan?
  5. Oletko saanut apteekista muuta apua?
  6. Mitä ajattelet siitä, että kaupat alkaisivat myydä lääkkeitä?
  7. Ovatko apteekin aukioloajat riittävät?
  8. Mitä kehitettävää apteekkipalveluissa on?

950 hervannan apteekki

Maire Mattila, 76

  1. Käyn apteekissa pari kertaa viikossa.
  2. Olen todella tyytyväinen apteekin palveluihin. Täällä saa aina apua ja kaikki ovat ystävällisiä.'
  3. Asiakaspalvelu on apteekissa tärkein asia. Kun on ystävällisiä ja auttavaisia ihmisiä, voi kysyä neuvoa ja saa apua. Se lisää turvallisuuden tunnetta.
  4. Apteekista saa kerralla kaikki lääkkeet ja ohjeistuksen niiden käyttöön. Itsehoitolääkkeidenkin kohdalla on tärkeää, että joku neuvoo.
  5. Olen saanut apteekista apua myös pieniin terveyspulmiin ja neuvoja oikeaan hoitoon.
  6. Loppuisiko apteekkitoiminta, jos kaupat alkaisivat myydä lääkkeitä? Kukahan meitä sitten neuvoisi? Luontaistuotteita on kaupoissa, mutta niistäkin pitäisi saada tietoa, ettei tule yhteisvaikutuksia.
  7. Apteekki on auki riittävän usein ja pitkään. Kun tietää ajat, osaa järjestää menonsa niiden mukaan.
  8. Tässä apteekissa en keksi mitään parannettavaa. Ystävällinen henkilökunta tekee tästä ihan kympin paikan.

1400 hervannan apteekki 3

Risto, 83

  1. Asioin apteekissa useita kertoja viikossa. Hoidan myös veljeni asioita ja joskus vaimonikin.
  2. Olen todella tyytyväinen apteekin palveluihin. Täällä on aina hyvä, iloinen palvelu. Farmaseutit tulevat tuonne hyllyjen väliin ja neuvovat saman tien.
  3. Apteekkipalvelussa on tärkeintä palvelualttius, sitoutuneisuus ja luonnollinen tuttavallisuus. On tärkeää, että henkilökunta tuntee minut ja lääkehoitoni.
  4. Minulla on proviisori Jukka Hirvosen kanssa veljellinen suhde. Lääkkeiden kohdalla on todella tärkeää, että niiden käyttöön saa ohjeet tutulta ihmiseltä. Etenkin, kun käytössä on monia lääkkeitä, yhteisvaikutuksista tulee saada tietoa. Se koskee myös itsehoitolääkkeitä.
  5. Olennaista on, että täällä autetaan. He kertovat pyytämättä vaikkapa uuden lääkkeen vaikutukset ja käyvät läpi olennaiset asiat.
  6. Toivon, että ajatus lääkkeiden siirtymisestä kauppoihin haudataan mahdottomana. Kuka ruokakaupassa huolehtisi kaikkien lääkkeideni yhteisvaikutuksista?
  7. Aukioloajat ovat riittävät. Tämä on sunnuntaisinkin auki. Samalla voi hoitaa muut asiat kauppakeskuksessa.
  8. Täältä Antin apteekista ei löydy hakemallakaan puutteita. On hienoa, kun apteekkari on täällä asiakkaiden joukossa ja palvelee. Ajattelen, että työntekijät kehittävät sen, mitä hyväksi näkevät. Apteekkitoimintaan ei tulisi ulkopuolelta vaikuttaa. Alan ammattilaiset tietävät parhaiten ja he kuulevat myös asiakkaiden toiveita, joiden pohjalta kehittää toimintaa.

1000 hervannan apteekki 2

Tuula Kallio, 82

  1. Käyn apteekissa noin kerran viikossa.
  2. Olen todella tyytyväinen apteekin palveluihin! Täällä on niin ihania ihmisiä. Hyökkään tänne aina milloin milläkin asialla, tarvitsen sellaista ja sellaista, ja aina he tulevat heti auttamaan.
  3. Kyllä nämä ihmiset täällä tekevät sen tärkeimmän työn. On tärkeää, että tulen tuttuun apteekkiin ja asiani tunnetaan.
  4. Apteekista saa tärkeää tietoa ja ohjeita lääkkeiden käytöstä. Täällä kerrotaan, mitä ostaa, miten lääke vaikuttaa, kuinka kauan, miten paljon otetaan. Aivan kaiken tiedon saa.
  5. On tärkeintä, että saan apua lääkkeiden oikeanlaiseen käyttöön. Että ei omin nenin käytä, jos ei ole tuttu lääke. Kun olin sairaalajakson jäljiltä kotisairaanhoidon hoivissa, lääkkeet tuotiin valmiiksi annosteltuina kotiin.
  6. Kyllä minun olisi vaikea luottaa, että saisin kauppojen myyjiltä luotettavaa tietoa lääkehoidosta. Lääkkeiden käyttöön tarvitaan ehdottomasti apteekkien ammattitaitoa.
  7. Apteekki on auki riittävän usein. Tämähän on sunnuntaisinkin auki.
  8. Ei tässä apteekissa ole nyt mitään kehitettävää, mutta varmasti aina tulee jotakin uutta hyvää. Ajattelen, että jokainen ihminen on aina valmis saamaan jotakin uutta aikaan.

Apteekkipalvelu keventää hoivakodin arkea

Attendo Toivionrinteen hoivakodin asukkaiden lääkkeet tulevat annosjakelupusseissa Hervannan apteekista kahden viikon välein. Sairaanhoitaja Maiju Nikali on huomannut, että annosteltuna toimitetut lääkkeet lisäävät lääkitysturvallisuutta ja vapauttavat hoitajien aikaa asukkaille.

– On tosi iso, helpottava tekijä, että saamme lääkkeet annosjakelupusseissa. Apteekista ilmoitetaan myös heti, jos on uusittavia reseptejä tai jos lääkärin määräyksessä on jotakin erikoista.

Toivionrinteestä ollaan itsekin aktiivisesti yhteydessä Hervannan apteekkiin. Viestiminen tuttujen työntekijöiden kanssa on helppoa. Nikali kertoo, että apteekkiin tulee soitettua esimerkiksi uuden lääkkeen sivuvaikutuksista tai säilytyksestä.

– Saamme apteekista myös vinkkejä itsehoitolääkkeiden käyttöön. Henkilökunta osaa neuvoa esimerkiksi, minkälainen rasva sopii asukkaallemme parhaiten. Samoin hyödynnämme heidän asiantuntemustaan suunhoitotuotteissa, joita suuhygienisti on suositellut asukkaillemme.

Yhteistyö Hervannan apteekin kanssa sisältää lisäksi pikatoimitukset, eli asukkaan äkillisesti tarvitsemat lääkkeet kuten antibiootit. Myös lääkejätteen käsittely hoituu: kun uudet annosjakelupussit saapuvat, takaisin päin lähetetään mahdollinen lääkejäte.

Nikalin mukaan sujuva apteekkiyhteistyö helpottaa merkittävästi hoivakodin arkea.

Apteekkilehti

Puolueetonta, asiallista ja luotettavaa tietoa terveydestä, lääkkeistä, lääkehoidoista ja hyvinvoinnista.