Skip to main content
Tarkkaan harkittu päätös vei apteekkiin
Tarkkaan harkittu päätös vei apteekkiin
Apteekari Kirsi Myllynpää on kehittänyt Apteekki Tavastilan annosjakelupalvelua myös yksityisille asiakkaille.

Tarkkaan harkittu päätös vei apteekkiin

– Apteekki etsii aina asiakkaille heidän vaivaansa ja tarpeisiinsa sopivan lääkkeen tai hoitomuodon eikä myy mitä vain, jotta myyntiä saataisiin aikaiseksi, apteekkari Kirsi Myllynpää sanoo.

Olisikohan nyt vihdoin aika tehdä päätös? Kysymyksen heitti Kirsi Myllynpään veli joskus 2000-luvun puolivälin jälkeen. Sisko oli ainakin kymmenen vuotta aprikoinut, pitäisikö siirtyä lääketeollisuudesta apteekkiin ja tähdätä jonain päivänä apteekkariksi.

Keski-Suomessa Laukaassa syntynyt ja lapsuudenperheineen 13-vuotiaana Pirkanmaalle Orivedelle muuttanut Myllynpää valmistui Helsingin yliopistosta farmaseutiksi vuonna 1985 ja proviisoriksi vuonna 1990.

– Lukioaikana harkitsin lääkäriopintoja, mutta totesin, ettei lääketiede ole minulle sopiva ala. Päädyin lukemaan farmasiaa, joka vähän sivuaa sitä, hän kertoo.

Suurimman osan työurastaan Myllynpää on työskennellyt lääketeollisuudessa, viimeksi silmälääkkeitä valmistavalla Santenilla Tampereella tutkijana ja osastopäällikkönä tuotekehityksessä sekä pakkaamossa osastopäällikkönä.

Luopioisista Hämeenlinnaan

Kun päätös uran uudesta suunnasta oli tehty, Myllynpää siirtyi vuonna 2008 apteekkiin proviisoriksi ensin Hattulaan ja sitten Valkeakoskelle. Ensimmäisen apteekkilupansa hän sai vuonna 2011 Luopioisten apteekkiin Pälkäneellä, jossa toimi pienen kylän apteekkarina viitisen vuotta.

– Yrittäjyys kiinnosti ja halusin olla oman itseni herra. Muutos oli kuitenkin aikamoinen kulttuurishokki. Olin toki aiemmin toiminut esimiehenä teollisuudessa, mutta siellä oli aina oma esimies, joka tarjosi selkänojan omaan työhön. Apteekkarin työ on aika yksinäistä. Onneksi on verkostoja kollegojen kanssa ja pystyn keskustelemaan asioista heidän kanssaan.

Välillä työ on yksinäistä. Siksi verkostot kollegojen kanssa ovat tärkeitä.

Vuoden 2017 alussa maisemat vaihtuivat maaseudulta kaupunkiin, kun Myllynpää otti vastaan silloisen Reskan Apteekin Hämeenlinnassa. Pari vuotta sitten hän muutti apteekin sen nykyisiin tiloihin Kauppakeskus Tavastilaan ja nimesi sen uudelleen Apteekki Tavastilaksi. Työntekijöitä on 11.

– Omassa apteekissa saa tehdä asioita juuri niin kuin haluaa ja kehittää siitä omannäköisensä. Olen apteekkarina tehnyt ehkä enemmän töitä kuin koskaan. Tässä on oma vapautensa, vaikkei se ehkä ole ihan sellaista kuin joskus kuvittelin. Päivät venyvät, kun asiakaspalvelun lisäksi henkilöstöhallinto ja toiminnan kehittäminen vievät aikaa.

Annosjakelupalvelua myös yksityisille asiakkaille

Valoisat ja esteettömät tilat Eteläkadulla on remontoitu apteekin tarpeisiin. Asiakkaiden on helppo liikkua siellä lastenvaunujen, pyörätuolien, rollaattoreiden ja jopa invamopon kanssa. Kaivattua lisätilaa tuli myös annosjakelupalvelulle.

– Meillä on paljon kotihoitoasiakkaita ja hoivakoteja, joille toimitamme lääkkeitä annosjakelupalveluna. Myös yksityisten asiakkaiden kiinnostus siihen on kasvanut, Myllynpää kertoo.

Annosjakelupalvelussa apteekki toimittaa asiakkaalle koneellisesti jaetut lääkkeet kahden viikon välein valmiiksi pussitettuina sekä varustettuna tiedolla ottoajasta ja lääkkeistä. Palvelu varmistaa lääkkeiden luotettavan jakelun.

Esimerkiksi ikäihmisillä, paljon lääkkeitä käyttävillä tai muistisairauden alkuvaiheessa olevilla voi olla haasteita lääkkeiden jakamisessa ja ottamisessa. Annosjakelupalvelussa ongelmia ei tule, kun lääkkeet on valmiiksi jaettu pieniin pusseihin. Lisäksi jos lääkitykseen tulee muutoksia, lääkkeitä ei mene purkeittain hukkaan, koska apteekki toimittaa lääkkeet vain kahdeksi viikoksi kerrallaan.

– Yksityisten asiakkaiden pitää muistaa itse ilmoittaa meille lääkemuutoksista, jottei annosjakelussa tule virheitä. Lääkärit eivät ilmoita niistä suoraan apteekkiin, vaan se on yksityisen asiakkaan vastuulla, Myllynpää muistuttaa.

Kaupungin ainoa videoapteekki

Apteekki Tavastila tarjoaa ainoana apteekkina Hämeenlinnassa Remomedi-videoapteekkipalvelua. Kun asiakas lataa älypuhelimeensa tai tablettiinsa Remomedi-sovelluksen, hän voi soittaa apteekkiin videopuhelun ja keskustella farmaseutin kanssa kasvokkain etänä aivan kuten apteekin tiskillä. Myös äänipuhelut onnistuvat.

Asiakas voi Remomedi-sovelluksella soittaa apteekkiin videopuhelun ja keskustella farmaseutin kanssa kasvokkain – aivan kuten apteekin tiskillä, mutta etänä.

– Normaaliin puheluun verrattuna asiakas pystyy sovelluksella tunnistautumaan vahvasti. Korona-ajan poikkeusolosuhteet apteekissa päättyivät lokakuun lopussa, eivätkä asiakkaat voi enää puhelimitse asioida apteekin kanssa. Kun pystymme varmistamaan henkilöllisyyden, voimme toimittaa asiakkaalle lääkkeitä joko noutolokeroon apteekin ulkopuolelle tai kotiinkuljetuksena. Myös maksaminen onnistuu sovelluksella, Myllynpää valottaa.

Paljon hyvää, jotain kehitettävää

Apteekkari näkee asiakkaan kannalta paljon hyvää nykyisessä apteekkijärjestelmässä. Se turvaa koko maan kattavan apteekkiverkoston ja varmistaa, että lääkkeet ovat samanhintaisia tasapuolisesti kaikille niin syrjäseuduilla kuin kaupungeissa.

– Ei kuulosta hyvältä, jos ihmisten pitäisi asuinpaikkakunnasta riippuen maksaa eri hintaa esimerkiksi syöpälääkkeistä, insuliineista tai muista kalliista lääkkeistä. Nykyinen järjestelmä toimii myös hyvin eettisesti. Uskallan väittää, että apteekki aina etsii asiakkaille heidän vaivaansa ja tarpeisiinsa sopivan lääkkeen tai hoitomuodon eikä vain myy mitä vaan, jotta saadaan myyntiä aikaiseksi.

Kela-korvausjärjestelmään Myllynpää toivoo yksinkertaistamista. Se alkaa hänen mukaansa olla niin monimutkainen, että jopa ammattilaisen on vaikea pysyä kärryillä erikoislääkkeiden korvattavuuden ehdoista.

– Lisäksi nyt, kun puhutaan kaikenlaisista leikkauksista, biologiset lääkkeet voisi ottaa lääkevaihdon piiriin ja saada sitä kautta saada aikaan säästöjä lääkekuluissa.

xl kirsi 2

Kirsi Myllynpäälle on tärkeää, että apteekista saa kehittää omannäköisensä.