

Kysy apteekista 3/2026
Vastaamassa: Saara Kivioja, proviisori, Mäntsälän Kotoapteekki
Miksi en saanut lääkettä apteekissa, vaikka mobiilisovelluksessa näkyy, että resepti on voimassa?
Siihen, ettei lääkettä voida toimittaa apteekista voi olla useita syitä. Yleinen ja helposti huomaamatta jäävä yksityiskohta resepteissä on, että voimassaoloajan lisäksi lääkäri määrittää reseptiin lääkemäärän. Suurin osa resepteistä on voimassa kaksi vuotta kirjoituspäivästä, poislukien esimerkiksi biologiset lääkkeet sekä pääosin keskushermostoon vaikuttavat lääkeaineet. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että potilaalla on kaksi vuotta aikaa hakea lääkärin reseptiin kirjaama määrä. Voi olla, että lääkäri kirjoittaa reseptiin kerralla lääkettä niin, että se riittää koko kahden vuoden tarpeisiin, tai voi olla, että lääkäri kirjoittaa esimerkiksi vain yhden pakkauksen lääkettä. Monesti yksittäisiä pakkauksia kirjoitetaan, kun lääkehoito ei ole vielä vakiintunutta tai tarvitaan vain kuuriluontoista hoitoa, kuten esimerkiksi antibioottikuurien yhteydessä.
Apteekissa nähdään oletuksena reseptit, joissa lääkettä on vielä saatavilla. Usein käykin niin, että asiakas tulee hakemaan lääkettä, jonka reseptin on katsonut olevan vielä voimassa, mutta apteekissa reseptiä ei näy, sillä reseptiin määrätty määrä on haettu loppuun jo aikaisemmalla kerralla.
Toinen vaihtoehto on, että lääkettä on haettu niin vastikään, ettei seuraavasta erästä ole vielä mahdollista saada kelan suorakorvausta. Kuitenkin, jos asiakas haluaa lääkkeen heti mukaansa, voi asiasta keskustella farmaseutin kanssa. Lääkkeet on mahdollista saada myös ilman kelan korvausta mukaansa. Tällaisia tilanteita on usein esimerkiksi pidemmän ulkomaanmatkan yhteydessä, jolloin lääkettä tarvitaan heti mukaan isompi määrä.
Joskus lääkkeen määrääjä tekee reseptiin merkinnän, mikä rajoittaa sen toimittamista. Lääkäri voi asettaa lääkkeelle esimerkiksi ehdon, että uuden pakkauksen saa toimittaa 30 päivän kuluttua edellisestä toimituksesta. Näissä tilanteissa farmaseutti ei voi joustaa päivääkään lääkärin määräysehdosta.
Apteekissa kerrotaan ja neuvotaan kyllä myös reseptin teknisistä puolista, eli mikäli asioinnin aikana jokin asia jaa mietityttämään, kannattaa siitä ehdottomasti kysyä!
Käytän allergiaoireisiin kortisoninenäsumutetta. Tuntuu, että nenä kuivuu nyt niin paljon, että vuotaa jopa joskus verta. Mikä avuksi?
Kortisoninenäsumutteet voivat tosiaan joskus kuivattaa nenän limakalvoja. Myös Suomen ilmasto kuivattaa nenää: talvella pakkanen ja keväällä katu- ja siitepöly. Kovin kuivuessaan limakalvot saattavat jopa vuotaa verta. Tällainen tilanne kannattaa hoitaa, sillä todella kuivat limakalvot ovat alttiimpia myös tulehduksille.
Apteekista saa ilman reseptiä nenän limakalvoa hoitavia nenäsumutteita, -tippoja sekä -voiteita. Tuotteen valinnassa kannattaa lähteä siitä ajatuksesta, mikä annostelumuoto on juuri itselle mieluisin käyttää. Suolavesipohjaiset suihkeet ovat hyviä puhdistamaan nenää, ja niitä tai nenäkannua kannattaakin käyttää säännöllisesti esimerkiksi ennen lääke- tai hoitavia nenäsumutteita. Kovin kuivalle nenälle on hyvä laittaa öljypohjaisia tuotteita, sillä ne eivät kirvele rikkinäiselläkään limakalvolla. Moneen tuotteeseen on lisätty A-vitamiinia, joka edistää limakalvojen pysymistä normaalina. Myös monia muita kosteuttavia tai limakalvoa hoitavia aineita löytyy useista kuivan nenän tuotteista.
Tärkeä huomio lääkesuihkeita käyttävälle on, että eri tuotteiden käytön välillä olisi hyvä pitää ainakin 15 minuutin väli. Annostele ensin lääkeaine nenään lääkärin tai pakkauksen annosohjeen mukaan. Odota, että lääkeaine imeytyy, minkä jälkeen hoitavan nenäsumutteen tai -voiteen voi annostella nenään. Hoitavia ja kosteuttavia tuotteita on hyvä käyttää useita kertoja päivässä, varsinkin alkuun, jos nenän limakalvo on päässyt todella kuivaksi. Niitä ei voi käyttää liikaa!
Kysy apteekista -palstalla apteekin asiantuntijat vastaavat Apteekki-lehden lukijoiden kysymyksiin. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen: