”Kiitos, jatkakaa samaan malliin!”
Kysyimme Hämeenlinnan Jukolan apteekin asiakkailta, kuinka tyytyväisiä he ovat apteekin palveluun. Kaikki heistä haluaisivat ostaa lääkkeet jatkossakin apteekista.
1. Minkä arvosanan annat apteekin palvelulle, ja miksi?
2. Miten hyödynnät apteekin osaamista?
3. Millaisia hyviä neuvoja olet saanut apteekista?
4. Mitä mieltä olet ehdotuksesta, että itsehoitolääkkeitä voisi myydä jatkossa myös ruokakaupoissa, kioskeissa tai huoltoasemilla?
5. Terveisesi apteekin henkilökunnalle?
Jouni Suoranta, 75
1. Apteekissa on kyllä hyvä palvelu, annan sille arvosanan 9. Täällä on ystävällistä väkeä ja asiakaspalvelu on ammattitaitoista.
2. Kysyn neuvoa apteekista, jos tarvitsen lääkettä johonkin vaivaan.
3. Kerran minulla oli pitkäaikainen yskä, johon sain apteekista hyvät neuvot. Olin ostamassa yskänlääkettä, mutta farmaseutti opastikin hankkimaan närästyslääkettä, joka auttoi vaivaan.
4. Ei ole tarvetta sille, että lääkkeitä myytäisiin kaupoissa, kioskeissa tai huoltoasemilla. Ostan lääkkeet mieluummin apteekista.
5. Työn iloa vaan!
Salme Suoranta, 74
1. Kymppi, se on varma kymppi! Palvelu ei voisi tästä enää parantua.
2. Useimmiten haen apteekista lääkärin määräämiä lääkkeitä. Mutta heti, jos tarvitsen apua, farmaseutti tulee neuvomaan sopivan tuotteen valinnassa.
3. Ainakin ihovoiteista olen saanut henkilökohtaista neuvontaa, että tämä voisi olla sinulle parempi kuin tämä toinen.
4. Saako sieltä palvelua? Epäilen. Apteekissa on aina helppo poiketa, ja lääkkeiden ostaminen täältä on turvallisempaa kuin ruokakaupasta.
5. Lähetän apteekin henkilökunnalle lämpöisiä terveisiä!
Veli-Matti Päkkilä, 34
1. Annan apteekin palvelulle arvosanan 9. Olen aina ollut tyytyväinen.
2. Meillä on kaksi lasta, joten usein saatan kysyä neuvoa, mikä lääke sopii heille.
3. Olen saanut hyviä neuvoja esimerkiksi siitä, mitä aurinkorasvoja suositellaan käytettäväksi lapsille.
4. En lähtisi vapauttamaan lääkkeiden myyntiä ruokakauppoihin. Apteekissa on kuitenkin osaaminen lääkkeistä. Apteekin aukioloajat ovat aika laajat, ja aina on löytynyt päivystävä apteekki, kun on tarvinnut.
5. Pitäkää motivaatio yllä, valikoima laajana ja hymyä huuleen!
Leila Nyrhinen, 67
1. Annan apteekin palvelulle täyden kympin. Täällä on hyvä henkilökunta ja aina saa palvelua.
2. Kysyn neuvoja, jos tarvitsen jotain lääkettä, ja aina olen saanut apua.
3. Sain täältä vinkin hoitavasta voiteesta halkeileviin sormenpäihin. Se oli tosiaan hyvä, parempi kuin lääkärin antamat voiteet!
4. Mielestäni lääkkeet eivät kuulu ruokakauppoihin, kioskeihin tai huoltoasemille. Sieltä ei saisi neuvoja oikean lääkkeen valintaan tai käyttöön. Kyllä niitä myymässä pitää olla asiantuntevaa henkilökuntaa.
5. Kiitos, jatkakaa samaan malliin!
KILPAILU / VASTAA JA VOITA!
Oletko sinä tyytyväinen apteekkiin?
Anna palautetta klikkaamalla tästä. Voit vastata vain yhteen kysymykseen tai kaikkiin kolmeen.
1. Minkä arvosanan annat apteekin palvelulle, ja miksi?
2. Millaisia hyviä neuvoja olet saanut apteekista?
3. Terveisesi apteekin henkilökunnalle?
Vastaa viimeistään 30.9.2024. Kaikkien vastanneiden kesken arvotaan Applen AirPods Pro -nappikuulokkeet. Voittajalle ilmoitetaan henkilökohtaisesti 9.10.2024 mennessä.
”Farmaseuttien antama neuvonta on kallisarvoista”
Riitta Siiskonen, terveyskeskuslääkäri, Ruutanan terveysasema, Kangasala:
Apteekkien antama lääkeneuvonta on mielestäni erittäin tärkeää.
Lääkäri toki ohjeistaa ja informoi potilasta, kun aloitetaan uusi reseptilääke tai muutetaan lääkkeen annosta. Lääkärin vastaanotolla käsitellään kuitenkin monia asioita lyhyelläkin vastaanottoajalla. Usein potilaat ovat iäkkäitä, joten he tarvitsevat erityistä huomiota neuvonnassa ja ohjauksessa. On tärkeää, että apteekissa käydään vielä läpi näitä asioita.
Myös itsehoitolääkkeissä farmaseuttien antama neuvonta on kallisarvoista. Erityisesti neuvoja tarvitsevat potilaat, joilla on paljon lääkkeitä käytössä. Jos vaikkapa kipulääkkeitä voisi ostaa ruokakaupasta, se saattaisi aiheuttaa yllättäviä yhteisvaikutuksia käytössä olevien lääkkeiden kanssa.
”Apteekki täydentää lääkehoidon turvallisuutta”
Essi Vilkman, kotihoidon sairaanhoitaja, Kanta-Hämeen hyvinvointialue:
Apteekin merkitys on meidän työssämme ensiarvoisen tärkeä. Työskentelemme yhdessä moniammatillisesti asiakkaidemme hyväksi. Meillä on tiettyä osaamista, ja apteekki täydentää omalla osaamisellaan lääkehoidon turvallisuutta.
Usein farmaseutti esimerkiksi tarkistaa, olemmeko huomioineet, että asiakkaalla on mahdollinen yhteisvaikutus lääkkeiden kesken. Joskus sieltä jää virheitä kiinnikin.
Suurin osa kotihoidon säännöllisten asiakkaiden lääkkeistä tulee apteekista annosjakelupusseissa, mikä vähentää hoitajien työkuormaa. Lääkkeiden jakaminen dosetteihin vie paljon työaikaa, ja ne pitäisi tuplatarkistaa. Kun lääkkeet tulevat apteekista annospusseissa, se vapauttaa resursseja varsinaiseen hoitotyöhön.