Bensiiniä apteekin hyllyiltä
Ensimmäinen polttoaineen jakelupiste rakennettiin USA:n Pittsburgiin vuonna 1913 paikallisen öljy-yhtiö Gulfin toimesta. Autoilu oli kuitenkin alkanut jo kauan ennen bensa-asemia, joten mistä polttoaine saatiin? Apteekista tietysti, ja samalla reissulla saattoi hakea myös petrolia kodin öljylamppuihin!
Varhaisimmat autot kulkivat höyryvoimalla muutaman kilometrin tuntivauhtia. Höyryautolla oli kuitenkin heikkoutensa hitauden lisäksi; auto vaati suuren painekattilan, minkä johdosta ne painoivat paljon. Myös polttoaineen kulutus oli suurta.
Maailman ensimmäinen bensiinikäyttöinen auto, kolmipyöräinen Benz Patent-Motorwagen, patentoitiin Saksassa vuoden 1886 tammikuussa insinööri Karl Benzin toimesta. Auto sai hevosvoimansa pienestä nelitahtibensiinimoottorista. Keksijä Karl Benz oli kuitenkin epävarma, kannattaisiko auton massatuotantoa aloittaa yleisen vastustuksen takia. Tuohon aikaan oli outoa edes ajatella kärryjen kulkevan ilman näkyvää vetäjää kuten hevosia.
Automobiilin ensimmäinen pitkä matka
Benzin vaimo Bertha oli ollut miehensä uskollinen tukija ja jopa rahoittanut tämän projektia alusta alkaen. Bertha päätti todistaa niin epäilijöille kuin miehelleenkin, mihin tämän kehittämä auto kykenisi. Aikaisemmin autoilla ei ollut ajettu muutamaa kilometriä pidempiä matkoja, joten hän aikoi osoittaa uudenlaisen automobiilin kykenevän myös pidempiin etappeihin. Niinpä Bertha pakkasi pieneen kolmipyöräiseen autoon lapsensa ja lähti kotikaupungistaan Mannheimista vanhempiensa luokse Pforzheimiin noin 106 kilometrin matkan päähän. Reissusta tuli ensimmäinen pidempi kaupunkien välinen matka, joka kuljettiin autolla.
Wieslochin apteekki maailman ensimmäisenä bensa-asemana
Matka ei ollut yksinkertainen, ja Bertha joutui tekemään useita pysähdyksiä ja korjaamaan muun muassa auton jarruja. Huonojen jarrujen lisäksi polttoainesäiliö oli pieni, vain 4,5 litran kokoinen. Bertha joutui kesken matkan pysähtymään ja etsimään lisää bensiiniä, mitä sai siihen aikaan vain apteekeista. Niinpä hän pysähtyi lastensa kanssa Wieslochin kaupungin apteekkiin ostamaan polttoainetta. Apteekki saikin näin maailman ensimmäisen bensa-aseman tittelin! Lopulta Berta pääsi vanhempiensa luokse, ja kirjoitti miehelleen kertoen onnistuneesta matkasta. Reissu sai osakseen paljon julkisuutta, kuten Bertha oli toivonutkin, ja muutamien parantelujen jälkeen uudenlaisia bensiinikulkuisia autoja alettiin valmistaa.
Kun autojen massatuotanto alkoi, saattoivat varhaisimmat autoilijat ostaa polttoaineen apteekeista ja rautakaupoista. Bensiiniä myytiin muutaman litran kanistereissa, sillä polttoainesäiliöt olivat vielä pieniä nykyaikaisiin verrattuna. Autoilun suosion lisääntyessä ja polttoaineen tarpeen kasvaessa bensa-asemat yleistyivät, ja sen myötä apteekkien tai rautakauppojen rooli bensanmyyjinä hiipui.
Tiesitkö: Karl Benz oli kuuluisan Mercedes-Benz -konsernin perustaja