Skip to main content
Farmaseutti Elina Jokinen, Valkeakosken Uusi Apteekki
Farmaseutti Elina Jokinen, Valkeakosken Uusi Apteekki
Apteekki tunnetaan hyvästä palvelusta
Apteekki palvelee

Apteekki tunnetaan hyvästä palvelusta

Harvaan paikkaan astuessaan voi olla varma, että saa taatusti asiantuntevia neuvoja, apua vaivoihinsa ja tasaisen hyvää, usein erinomaista palvelua. Apteekkilaisilla on aina asiakkaan hyvinvointi mielessä.

Apteekit toimivat matalan kynnyksen terveysneuvontapisteinä. Lääkeneuvonnasta ja lääkkeiden toimittamisesta huolehtivat farmaseutit ja proviisorit, joilla on vankka tietotaito terveyttä koskevissa kysymyksissä laidasta laitaan.
Asia kävi jälleen kerran konkreettisesti selväksi, kun poikkesin hakemaan verenpainelääkkeitä. Ystävällinen farmaseutti muistutti, ettei greippiä saa syödä eikä greippimehua juoda hoidon aikana, koska se saattaa tehostaa lääkkeen vaikutusta liikaa. Enpä muistanut tätä.

– Tehtävämme on neuvoa paitsi lääkehoidosta myös lääkkeettömästä hoidosta, joka usein tukee lääkehoitoa. Esimerkiksi juuri verenpainelääkkeissä elintavoilla voi vaikuttaa hoidon onnistumiseen, sanoo farmaseutti Elina Jokinen Valkeakosken Uudesta Apteekista, joka nimensä mukaisesti on aivan uusi avauduttuaan vasta viime joulukuussa.

Uusi apteekki tarjoaa asiakkailleen palveluna muun muassa lääkkeiden yhteisvaikutusten ja haittakuorman seurantaa. Kun asiakas keskittää ostoksensa yhteen apteekkiin, siellä pystytään seuraamaan lääkkeiden yhteisvaikutuksia ja haittakuormaa eli aiheuttavatko jotkut lääkkeet samaa sivuoiretta.

– Meillä on myös lääkkeiden muistutuspalvelu. Jos asiakas haluaa, voimme lähettää tekstiviestin, kun tämän lääkkeet ovat loppumassa ja seuraavan Kela-korvatun pakkauksen voi noutaa. Palvelu on kätevä etenkin, jos asiakkaalla on käytössä paljon lääkkeitä ja hankala seurata, milloin mitäkin tarvitsee ja saa hakea.

Jokinen nostaa esiin Valkeakosken Uuden Apteekin palveluina myös lääkkeiden annosjakelupalvelun ja lääkejätteen vastaanottamisen. Itsestään selvää on asiantunteva neuvonta itsehoitotuotteiden valinnassa.

– Kun asiakas tulee hakemaan vaivaansa jotain itsehoitolääkettä, pyrimme kartoittamaan oireita, jotta osaamme neuvoa oikean tuotteen valinnassa ja asiakas voi hoitaa syytä pelkkien oireiden sijaan. Emme kysele asioita uteliaisuuttamme vaan haluamme auttaa asiakasta. Tunnemme lääkkeet ja niiden vaikutukset, joten löydämme asiakkaalle esimerkiksi sopivimman kipulääkkeen. Ohjaamme tarvittaessa kääntymään lääkärin puoleen, Jokinen listaa ja toivottaa asiakkaat tervetulleeksi terveydenhuollon ensipisteeseen hakemaan ilmaista neuvontaa.

Teksti: Marjaana Lehtinen